perjantai 20. kesäkuuta 2008

Synnytyssaliharjoittelussa Thaimaassa

Anni kirjoittaa:

Aloitin maanantaina työharjoittelun Kasemrad-nimisessä yksityisessä sairaalassa. Niinkuin aiemmin kirjoitin, sairaala tarjoaa palveluja niin rikkaille kuin köyhille kansalaisille. Molemmille omat osastonsa ja näin myös synnytyssali on jaettu VIP-puoleen(rikkaille) ja tavalliseen puoleen(köyhille). VIP-puolen hinnat ovat erittäin korkeat, joten niitä potilaita on huomattavasti vähemmän kuin tavallisella puolella. Minä teen harjoittelua molemmilla puolilla, riippuen siitä missä on potilaita.


Kasemrad- sairaala

Thaimaassa synnytyssalissa työskentelee kätilöitä ja hoitoapulaisia(vähän kuin lähihoitaja). Täällä Thaimaassa vauvoja syntyy päivittäin paljon, mutta koska myös sairaaloita on kymmeniä tai jopa satoja pelkästään Bangkokissa, niin esim. Kasemradissa on noin 6-7 synnytystä päivässä. Synnytyssaliin tulee synnyttävien äitien lisäksi kaikki raskaanaolevat päivystyspotilaat(joita aamuvuoron aikana on kymmeniä). Joten työtä riittää joka hoitajalle ja näin myös minulle:)


Hoitajat ruokailemassa taukohuoneessa. Kätilöt oikealla, hoitoapulainen vasemmalla.


Ensimmäisen harjoitteluviikkoni aikana olen ollut mukana synnytyksessä, keisarinleikkauksessa, kaavinnassa ja muissa lääkärin tekemissä pienissä toimenpiteissä. Lisäksi olen hoitanut päivystyksenä tulleita potilaita ( esim. mitannut verenpaineita, ottanut sydänäänikäyrää, tunnustellut supistuksia ym.). Olen saanut nähdää ja tehdä monenlaista. Huomaa, että nyt minua kohdellaan kuin ketä tahansa työntekijää synnytyssalissa; kätilö antaa tehtäviä ja minä teen, mitä hän määrää. Ja jos jotain jää tekemättä tai en ole tiennyt, että minun olisi pitänyt tehdä jotain, siitä tulee herkästi sanomista. (Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos)

Potilaat ovat mielissään, kun ulkomaalainen hoitaja on hoitamassa heitä. Yksi äiti sanoi, että toivottavasti minun lapsi näyttäisi sinulta, kun se syntyy... Hoitajat ja lääkärit kyselevät paljon suomalaisesta synnytyksen hoitotyöstä ja olen yrittänyt olla liikaa kehumatta Suomea, mikä on todella vaikeaa. Kaikki on oikeasti meillä Suomessa niin hyvin ja pitkälle kehittynyttä, ettei Thaimaata ja Suomea voi edes verrata. Täällä olisi paljon kehitettävää. Mutta kehittämisprosessit voivat viedä vielä vuosikymmeniä. Täällä tehdään ja hoidetaan potilaita niinkuin on aina hoidettu, eikä muutoksia haluta tehdä. Olen erittäin ylpeä siitä, että olen suomalainen!

Harjoittelusuunnitelmani on seuraava:
- 2 ekaa viikkoa synnytyssalissa.
- 1 vko Nurseryssa eli vastasyntyneiden osastolle.
- 1 vko synnyttäneiden äitien osastolla.
- Viimeisellä harjoitteluviikolla menen tutustumaan pariin valtion sairaalaan, jossa synnytyksiä on 20-30 pelkästään aamuvuoron aikana. Siellä hoidon laatu on kuulemma jotain ihan muuta kuin Kasemradissa.

Onneksi nyt on viikonloppu edessä ja saa hieman levähtää ennen seuraavaa harjoitteluviikkoa. Kivaa viettää aikaa ihan täällä kotosalla. Emmakin on mielissään, kun saa aamulla herätä äidin vierestä.

Lounastauolla käyn täällä syömässä aitoa ja halpaa thailaista ruokaa

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Olipas kiva lukea tuntemuksiasi. Erilaista, mutta ei tainnut yllättää? Saat todella monipuolisen kokemuksen harjoittelusi aikana, kun pääset lopuksi valtion sairaalaankin. Varmaan väsyttävä ja raskas jakso, mutta toivottavasti myös palkitseva ja mielenkiintoinen. Ikävöivä mama